15 Czerwca 2022 obył się Wojewódzki Konkurs Teatralny „Z Mickiewicza wywiedzione. 200 lat polskiego romantyzmu” organizowany przez przez Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców Oddział w Libiążu we współpracy z Teatrem „Groteska” w Krakowie i Fundacją im. Maurycego Mochnackiego.

Okolicznością uzasadniającą zorganizowanie tego przedsięwzięcia było ogłoszenie przez Sejm RP roku 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego w związku z 200. rocznicą ukazania się „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego, a Darczyńcami projektu byli: Wydawnictwo Teologia Polityczna i Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Nagrody i wyróżnienia:

Nagrody i wyróżnienia przyznane przez Kapitułę Konkursu

Grupa teatralna ze Szkoły Podstawowej im. Edwarda Kleszczyńskiego w Radziemicach - tytuł Laureata Nagrody Głównej oraz Wyróżnienie za scenografię i kostiumy do spektaklu Pani Twardowska i Pan Twardowski w reż. Katarzyny Duch

Grupa teatralna ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Brzesku - równorzędny tytuł Laureata Nagrody Głównej oraz Wyróżnienie za scenariusz spektaklu Taka sukienka w reż. Agaty Kawalerczyk i Magdaleny Głowackiej – Zastawnik, ukazujący uniwersalne problemy moralne

Nagrodami rzeczowymi dla laureatów Nagrody Głównej są komplety strojów historycznych, w skład których wchodzą: kontusz, żupan, hajdawery, pas, czapka oraz suknia damska w stylu romantycznym.

Grupa teatralna KRACH ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Wielkiej Wsi - tytuł Laureata Nagrody II stopnia oraz Wyróżnienie za kulturę żywego słowa i pomysł inscenizacyjny spektaklu Dziady cz. II w reż. Dariusza Krzyżaka

Grupa teatralna z Zespołu Szkół w Lipnicy Wielkiej otrzymuje tytuł Laureata Nagrody III stopnia oraz Wyróżnienie za zespołową grę aktorską w spektaklu Więzień prometeizmu w reż. Aliny Kubackiej

Grupa teatralna z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Gorlicach otrzymuje tytuł Finalisty Konkursu oraz Wyróżnienie za trafną, tradycyjną aranżację sceniczną spektaklu Dziady cz. II w reż. Katarzyny Szafryny – Przepióry

Uczennica Aleksandra Biel z Liceum Ogólnokształcącego im. Artura Grottgera w Grybowie otrzymuje tytuł Finalistki Konkursu oraz Wyróżnienie za odwagę sceniczną i podjęcie trudnej formy monodramu w spektaklu Cienie Gustawa w reż. Anny Wojtas

Nagrodami rzeczowymi dla laureatów Nagrody II i III stopnia są stroje historyczne – suknie damskie w stylu romantycznym.

 Nagrodę specjalną za spektakl Dziady cz. II w wykonaniu grupy KRACH ufundowała Fundacja im. Maurycego Mochnackiego

 

Nagrody i wyróżnienia przyznane przez Komisję Konkursową:

Komisja Konkursowa przyznała następujące wyróżnienia dla zespołów, które nie zostały zakwalifikowane do drugiego etapu oceny:

Zespół teatralny ze Szkoły Podstawowej im. Świętej Elżbiety Węgierskiej w Trybszu - dla najmłodszego zespołu teatralnego za spektakl To lubię w reż. Julii Miśkowicz

Zespół teatralny ze Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Tenczynie - za oprawę muzyczną spektaklu Życie moje… w reż. Genowefy Flagi, z opracowaniem muzycznym Aleksandry Stobieckiej

Zespół teatralny ze Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Zakopanem - za scenariusz spektaklu Miej serce i patrzaj w serce w reż. Alicji Sokołowskiej

 

Indywidualne nagrody aktorskie:

Ziemowit Duch, SP w Radziemicach - nagroda aktorska za rolę Pana Twardowskiego w spektaklu Pani Twardowska i Pan Twardowski

Michał Lichosyt, Zespół Szkół w Lipnicy Wielkiej – nagroda aktorska za rolę Księdza Piotra w spektaklu Więzień prometeizmu

Michał Szymczyk, Zespół Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Gorlicach – nagroda aktorska za rolę Guślarza w spektaklu Dziady cz. II

Aleksandra Biel, LO im. Artura Grottgera w Grybowie – nagroda za odwagę sceniczną

i podjęcie trudnej formy monodramu w spektaklu Cienie Gustawa

Teksty pisane z pozycji uczestnika, świadka i komentatora życia literackiego, jak również refleksje o kulturze, rodzimej i europejskiej, jej współczesności i korzeniach, polskiej specyfice i tożsamości kulturowej, a także XX-wiecznych zagrożeniach. Prezentowany obecnie wybór tekstów zawiera wypowiedzi z lat międzywojennych, II wojny światowej i okresu emigracyjnego. Notatki to dziewiąty tom dzieł Goetla. Publikacja dofinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Promocji Kultury.

 

Miło nam przedstawić Państwu kolejne nagranie, tym razem jest to słynny fragment z ostatniej księgi „Pana Tadeusza” – koncert Jankiela w interpretacji Bożeny Adamek, Macieja Jackowskiego i Tadeusza Zięby! Zapraszamy na kolejną podróż do Soplicowa!

Nagranie znaleźć można pod linkiem:
https://polska-poezja.pl/lista-wierszy/407-adam-mickiewicz-pan-tadeusz-ksiega-dwunasta-kochajmy-sie-fragment-koncert-jankiela-polonez

oraz
https://www.youtube.com/watch?v=AFHTPb14wa4&feature=youtu.be

/fot. https://commons.wikimedia.org/

Wnikliwe opisanie zagadnień politycznych, społeczno-gospodarczych oraz studiów z dziejów ideologii i myśli politycznej. Przystępna forma i język sprawiają, że są to teksty nie tylko dla badaczy XVIII w., ale także dla szerszego grona czytelników zainteresowanych losami Rzeczypospolitej w dramatycznej epoce rozbiorów. Publikacja dofinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Promocji Kultury.

 

Fundacja im. Maurycego Mochnackiego wraz z Katedrą Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ zoorganizowały w dniach 21-22 listopada 2019 roku konferencję naukową pt. „Wizje romantyzmu w literaturze, krytyce literackiej i publicystyce polskiej XX wieku”.

Obok akademickich badań nad romantyzmem w kulturze polskiej XX wieku istniała stała praktyka literackich, krytycznych, publicystycznych i politycznych – nawiązań do tradycji romantycznej. O romantyzmie i romantykach w XX wieku mówili na naszej konferencji m.in. profesorowie Maciej Urbanowski, Olga Płaszczewska i Andrzej Waśko z Uniwersytetu Jagiellońskiego; prof. Dorota Heck z Uniwersytetu Wrocławskiego, prof. Grażyna Halkiewicz-Sojak z UMK, prof. Kazimierz Maciąg z Uniwersytetu Rzeszowskiego, prof. Wiesław Ratajczak z UAM, prof. Maria Zadencka z Uniwersytetu w Sztokholmie – i inni. 

W czasie konferencji badacze z Polski i zza granicy omawiali to zagadnienie na przestrzeni kilku okresów literackich. Liczni pisarze okresu Młodej Polski i I wojny światowej identyfikowali się z dziedzictwem ideowym i artystycznym epoki Mickiewicza i Słowackiego, uznając to dziedzictwo za główną inspirację ich własnej działalności i twórczości. Międzywojnie przeniosło krytyczne rewizje romantyzmu i spory na ten temat. W pierwszym okresie emigracji powojennej kultywowanie tradycji romantycznej uznawano za jeden z podstawowych obowiązków wobec kultury narodowej zagrożonej sowietyzacją w kraju pod rządami komunistów. Kolejny powrót do epoki romantycznej zanotowaliśmy w latach 70. i w okresie „Solidarności”. Natomiast w III RP ogłoszono „koniec paradygmatu romantycznego” i epoka wieszczów zniknęła z bieżących debat kulturalnych, a jej współczesna recepcja ogranicza się do specjalistycznych studiów naukowych.

Czy rzeczywiście zdolność żywego oddziaływania romantyzmu wygasła wraz ze zmianą warunków politycznych po roku 1989, rewolucją informatyczną, globalizacją? Czy „koniec paradygmatu romantycznego” jest faktem, czy tylko hasłem programowym odgórnie wcielanym w politykę kulturalną III RP? A może romantyzm poległ pod ciosami ideologii i praktyki liberalnego kapitalizmu? Z dyskusji na ten temat, która towarzyszyła wygłaszanym na konferencji referatom wyłonił się wniosek, że tak jak w pokolenie dwudziestolecia międzywojennego, które zapoczątkowało antyromantyczne rewizje, w późniejszym okresie dokonywało autokrytycznej „rewizji tych rewizji” (co M. Urbanowski pokazał na przykładzie publicystyki Jana Nepomucena Millera), tak i obecnie, w niedługim czasie, w kulturze polskiej możemy mieć do czynienia z końcem „końca paradygmatu”, czyli z powrotem do tradycji romantycznej. Na widoczne przejawy tego powrotu zwracała uwagę, otwierając konferencję, prodziekan Wydziału Polonistyki UJ, prof. Anna Łebkowska. Zwracano też uwagę na wyjątkową rolę twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza jako głównego pośrednika pomiędzy tradycją romantyczną a pokoleniami literackimi debiutującymi po roku 1989.

Poniżej prezentujemy Państwu  naszą fotorelację z tej ważnej konferencji.

Polecamy

Wesprzyj nas

Fundacja im. Maurycego Mochnackiego może realizować swoje cele i projekty tylko dzięki Państwa wsparciu. Każda, nawet niewielka kwota wpłacona na nasze konto, stanowi dla nas istotną pomoc. Bardzo liczymy na wsparcie finansowe ze strony wszystkich, którym zależy na rozwoju polskiej humanistyki. Wszystkim Darczyńcom, Firmom oraz Instytucjom, które już wspierają nasze działania, serdecznie dziękujemy za pomoc i zaufanie.

Wpłaty (z dopiskiem „Darowizna”) prosimy kierować na konto: 

61 1090 2590 0000 0001 2274 4930 (Bank Zachodni WBK S. A.).

Kontakt

Dane Fundacji im. Maurycego Mochnackiego:

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 789 293 182

Adres korespondencyjny:  ul. Powstańców 121A, 31-643 Kraków

KRS 0000493290

NIP 9452177380

REGON 123023891

Nr konta: 61 1090 2590 0000 0001 2274 4930 WBK Bank Zachodni